Norsjö IF
Fotboll

Uppdaterade riktlinjer från 14 december!
2020-12-15 09:46

Från och med den 14 december 2020 gäller nya nationella föreskrifter och allmänna råd beslutade av Folkhälsomyndigheten (FHM). Dessa ersätter tidigare lokala allmänna råd. Med anledning av detta har SvFF uppdaterat sina riktlinjer.

• Personer födda 2004 eller tidigare kan genomföra viss träning. När det är möjligt bör träningen genomföras utomhus och i mindre grupper.
  • Matcher, inklusive träningsmatcher, och tävlingar med spelare födda 2004 eller tidigare ska inte genomföras för närvarande.

Sedan tidigare gäller undantag för spelare som yrkesmässigt utövar fotboll – dessa spelare kan alltså delta i matcher och tävlingar.

Personer födda 2005 och senare får redan idag genomföra träning, förutsatt att råd för att förhindra smittspridning följs. Från och med den 14 december får spelare i denna åldersgrupp också spela enstaka matcher. Ett lag bör inte genomföra mer än en match per vecka och lag bör bara möta lag från samma region. Seriespel, cuper och sammandrag ska undvikas och matcherna ska om möjligt spelas utomhus.

SvFF:s skarpa rekommendation är att tills vidare helt undanbe sig publik på de matcher som genomförs.

Våra sponsorer